Kuinka äänimalja syntyy luonnon elementtejä värähdellen

Ei ole ääntä ilman hiljaisuutta eikä hiljaisuutta ilman ääntä

Monissa perinteissä, on yhteistä luomisen alun kertomuksissa kaiken alussa ollut hiljaisuus, äänettömyys. Luomista ei ollut vielä tapahtunut. Ei kuulunut mitään. Kunnes maailmankaikkeudessa kiiri jumalan antama ensimmäinen ääni, joka loi valon. Hindulaisuuden mystinen ääni ¨Ohm¨, ¨Aum¨, joka muinaisten sanskritinkielisten tekstien mukaan on maailmankaikkeuden alkuääni - Jumalan pyhä ensimmäinen hengitys. 

Hiljaisuudessa on pyhyys – kaiken alku. Ääni syntyy hiljaisuudesta ja palaa takaisin hiljaisuuteen – pyhyyteen. Äänimaljan ääni voi toimia nykyisen ihmisen, visuaalisten aistimusten ylikyllästämän maailman rauhoittajana ja sisäiseen harmoniaan opastajana. Äänimaljan äänen ja sen hiljaisuuden toisiaan seuraavan rytmin uudelleen löytämisessä voi ihminen luonnostaan löytää polun oman luovuutensa pohjattomalle alkulähteelle.

Äänen alkulähde

Olemme osa luontoa, joka omilla elementeillään luo meille aistittavaa rajatonta, jatkuvasti muuntuvaa ja meille hallitsematonta ja niin monia tunteita herättävää äänten maailmaa.

Tuulen elementin havisuttamien haavan lehtien värinä ja sen nostattaman myrskyävän valtamerten aaltojen pauhu herättävät meissä hyvin erilaisia tunteita. Kuulemme tuulen suhisevan leikin kaislikossa ja vuoristossa ulvova puhurin voiman eron.

Ihmisellä on tarve antaa äänelle lähde, nähtävä muoto, mistä ääni syntyy. Aikojen alusta on tuotettu ääniä luonnon materiaaleista, kuten kivestä, puusta, luusta, pingotetusta nahasta, siemenistä… Esihistoriallisen ajalle määritellyt arkeologiset löydöt ovat olleet mm. luista tehtyjä huiluja, kivistä ladottuja ksylofoneja. Luolamaalaukset kertovat kuvissa elävää tarinaa lyömäsoittimista ja laulavista ihmisistä. Kuvauksien arvellaan olevan rituaaleja, jotka ovat liittyneet elämän pyhiin tapahtumiin kuten syntymään, erilaisiin vihkimyksiin, kuolemaan, luontoon ja metsästykseen. Erilaiset alkuinstrumenteista tuotetut äänet ovat toimineet sanattomana kommunikaationa ja mahdollisesti luoneet rytmillään yhteenkuuluvaisuuden tunnetta omassa yhteisössä ja yhteyttä luontoon sen niin moninaisia ääniä jäljitellen.

Laulava keittoastia – singing bowl

Äänimaljojen synnystä on monta mielikuvituksellista, kaunista tarinaa. Tarinat luovat mielikuvia ja antavat tarinan keskiössä olevalle asialle, kuten tässä artikkelissa äänimaljalle, sen oman identiteetin. (Tulen lähestymään tätä asiaa myöhemmin Tiibetiläiset äänimaljat – onko niitä olemassakaan - blogissani).

Nepalilaisen ystäväni Sangitan isovanhemmat saivat häälahjaksi suuren ruoanvalmistusastian, joka on nyt ystäväni suurin aarre. Se on raskas, tuhkanharmaa, noin viiden litran vetoinen, taottu metallinen astia, jossa on kolmen sukupolven ajan valmistettu perheen ateriat. Nyt se saanut kunniapaikan lapsenlapsen kotona. Sitä malletilla soitettaessa on syntyvä ääni mitä kaunein. Astia on hyvin samannäköinen, kun netistä googlaamalla löydettävät ilmoitukset myytävänä olevasta harvinaisuudesta nimikkeellä ¨muinainen, pyhä, tiibetiläinen äänimalja¨.

Kun olin aloittanut Peter Hess® vibro-akustisen äänirentoutusmenetelmän opiskelut 2000-luvun alussa, niin matkasin usein äänimaljat käsimatkatavaroissani lentokentillä. Turvatarkastuksessa läpivalaisun jälkeen avasin aina pyynnöstä matkatavarani ja kun maljat nostettiin esiin oli vakiokysymys ¨casserols?¨, kattiloita? Alussa kerroin maljojen olevan ¨singing bowls – music instruments¨, mutta päädyttyäni muutaman kerran soittamaan niitä Ateenan lentokentällä uteliaiden virkailijoiden toivomuksesta, vastasin kyselyihin pysytellen kattila-termissä, joka itseasiassa oli helpoiten ymmärrettävä ja pyhässä yksinkertaisuudessa kaiken alku ja juuri.

Metallien käsittelyn taidon kehittyessä syntyivät taotut esineet ja astiat

Historioitsijoiden ja arkeologien mukaan Intia oli ensimmäinen maa, joka harjoitettiin metallien valmistusta jo vuonna 1600 eKr.  Ystäväni Sangitan kertoman mukaan perhekalleuden valmistuspaikka on Intiassa, Nepalin rajanläheisyydestä, Koillis-Intialaisesta kylässä, missä metalliesineitä on taottu monien sukupolvien ajan. Nykyään samasta kylästä tulevat korkeatasoiset Peter Hess® tuotannon instrumentit ja Sangitan oman tuotannon meditaatioäänimaljat. Samojen sukujen käsityöperinne jatkuu nyt hieman muuntuneena – intialaisten ja nepalilaisten fyysiselle elämälle niin tärkeän ravinnon valmistus- ja säilytysastiat ovat löytäneet uuden elämän muuntuneena kulhoiksi, joiden sisältä, tyhjyydestä syntyvät maagiset ylä-äänet, jotka omalla soinnillaan luovat tilaa länsimaisen ihmisen niin täyteen mieleen.


Simpukka (kaiken puhdistavaa, valaistumisen sanomaa universumiin levittävä ääni)- koristeinen Sangita sydänmeditaatiomalja

LUONNON ELEMENTEISTÄ SYNTYVÄT ÄÄNIMALJAT

MAA – äiti maan sylistä tulevat materiaalit, metallit

Äiti maa, Gaia, on antanut feminiinisestä runsaudestaan sepille raaka-aineet, metallit, joiden seoksen sisältö ja tarkat mittasuhteet mahdollistavat parhaan mahdollisen lopputuloksen. Jokainen maljan valmistaja pitää salaisuutenaan sekoitussuhteet ja maljojen sisältämät metallit. Joissakin hyvin keveissä maljoissa metalleja voi olla vain kaksi tai kolme, painavimmissa pääosin viisi tai joissakin tapauksissa jopa seitsemän. Maljoihin liittyvässä tarinassa mainitaan seitsemän metallia, jotka voidaan liittää eri planeettoihin: kulta – aurinko, elohopea – merkurius, rauta – mars, lyijy – saturnus, hopea – kuu, kupari – venus, tina – jupiter. Joskus mainitaan jopa meteoriittirauta.

Yleisimmin maljoissa on pääasiassa kuparia, tinaa ja rautaa sekä joistakin ym. metalleista jonkin verran. esim. lyijyä. Maljojen hinta määräytyy käytetyistä metallien laadusta ja niiden kokonaispainosta sekä kaikista tärkeimmästä: työpajojen maksamista palkoista työntekijöilleen.

Luonnollisesti myös raaka-aineiden puhtaus vaikuttaa maljojen hintaan – romuraudasta valmistetut maljat ovat usein koneellista sarjatuotantoa myös koristeiltaan ja siitä johtuen halpoja. Metallien hinnan nousu vaikuttaa aina suoraan puhtaita raaka-aineita käyttävien valmistajien hintoihin.

TULI– mahdollistaa metalliseoksen työstön kuumentamalla sen käsittelyyn mukautuvaksi ja

ILMA – ruokkii tulta nostaen sen lämpötilaa kuumentamaan metallia työstöön parhaiten sopivaksi

Määrätty määrä eri metalleja on tulen maskuliinisen elementin avulla sulatettu ja niiden painoltaan tarkasti mietitty seos on valettu kiekon muotoon juuri tässä pajassa valmistettavia äänimaljoja varten.

Työt aloitetaan varhain, hetimiten puolen yön jälkeen. Auringon noustua korkealle olisi pajoissa aivan liian kuuma työskennellä. Työ on voimaa ja ammattitaitoa vaativaa ruumiillista työtä ja pajoissa palavat tulikuumat uunit, joiden hiilloksen lämpötilaa nostetaan palkeilla näin hyväksikäyttämällä ilman maskuliinista elementtiä.  

Aiemmin valmistetut ja kutakin maljatyyppiä varten olevat metalliseoskiekot kuumennetaan uunissa punaisena hohtaviksi, juuri sopiviksi työstöön ja rytmikäs takominen alkaa. Ringissä istuvat miehet, jotka vuorollaan takovat vasaroillaan uunissa säännöllisesti käyvää hehkuvaa metallikiekkoa.  Takomiseen väsynyt siirtyy syrjään ja tilalle tulee toinen. Prosessi jatkuu. Tulen kuumuus, takomisen tasainen rytmi ja malja saa asteittain muotonsa. Yhden maljan valmistaminen vaatii usean tunnin tauotta jatkuvan taitavan käsityön. Vielä viimeinen isku ja eri metallien seos on taitavien käsiparien yhteistyönä saatettu haluttuun muotoon. Perinne on, että yksi paja on erikoistunut valmistamaan yhden tyyppistä maljaa, esimerkiksi Sangita sydänmediaatio-maljaa ja toinen paja Sangita universaalia meditaatio-maljaa.

VESI– mahdollistaa metalliseoksen jäähdyttämisen ja kovettumisen

Rytmi on takomisen aikana luonut omaa järjestystään syntyvään muotoon. Vesi tulee sammuttamaan tulen luoman kuumuuden ja kiinteyttää tulen kuumuuden mahdollistaneen uuden luomistyön synnyn. Nyt on feminiinisen veden elementin aika vahvistaa metalliin luotua uutta järjestystä ja sihisevä ääni kohahtaa veden täyttämästä astiasta, kun tuhkasta harmaa juuri tulesta syntynyt malja upotetaan veden sylin kohtuun laskeutumaan hiljaisuuteen, lepäämään ja saamaan informaatiota maapallolla kiertävästä ikuisesta veden elementistä. Kunnes on aika malja kiillottaa ja mahdollisesti vielä koristella symbolien luomilla erityisillä värähtelyillä.

EETTERI– näkymätön, joka antaa muodolle merkityksen

Eetteriä voidaan kutsua neutraaliksi energiaksi, voimaksi, joka ylläpitää kaikkia elementtejä. Se pitää sisällään sekä maskuliinisuuden, että feminiinisyyden – yhdessä ja erossa, tasapainossa, virtauksessa, täydessä harmoniassa.

Mikäli tässä valmistuva kertomani esine on sinulle aiemmin tuntematon, on se vain taottu astia, malja, kulho. Merkityksen se saa näkymättömästä, jota et tiedosta ennen kuin annat oman energiasi kutsua sen esiin.

Otan maljan kämmenelleni. Tunnustelen sen painoa, katson sen sisäpohjaa, pintaa, pyörittelen sitä käsissäni, tunnustelen sen pinnan muotoa. Olen yhteydessä sen sisältämien metallien kautta äiti maahan, metallien värähtelyn yhdistämisen mahdollistaneeseen tuleen ja sitä ruokkineeseen ilmaan, veteen, joka vahvisti muodon, johon metallit ovat yhdistyneet ja joka antoi niille omat muistijälkensä.

Ja sitten kun kevyesti naputan maljaa reunaa sormillani, syntyy ensimmäinen näkymätön, mutta niin kaunis värähtely – ääni, joka syntyy hiljaisuudesta ja palaa takaisin hiljaisuuteen. Tunnen kämmenelläni lepäävän majan värähtelyn. Värähtely tarvitsee aina välittäjäaineen, luonnon elementin. Ilman kautta sen värähtely aaltoilee korviini ja tunnen sen värähtelyn kädelläni nyt liikkeessä olevien ihoni vesimolekyylien välittämänä ja lopulta värähtely saavuttaa koko kehoni. Luonnon elementit kohtaavat toisensa ja aivoni prosessoivat tätä ihmeellistä tapahtumaa saaden mieleni luonnolliseen rauhan tilaan.

Tämän kaiken äärellä ja tässä kaikessa ja meissä läsnä oleva mystinen, näkymätön, ethera, eetteri, akasha – värähtely, aineeton, määrätön, joka on kaikkialla ja kaikessa.

Nada brahma – kaikki on värähtelyä, kaikki olemme värähtelyä – olemme yhtä.

Vaikka olemme kaikki yhtä, niin muistathan tekstiä lainatessasi merkitä lähteeksi tämän blogin.

 

Haluatko oman äänimaljan, tai olisiko se ihana lahja rakkaallesi? Suosittelen lämpimästi perinteitä ylläpitävän, käsityöläisen valmistamaa Sangita sydänmeditaatiomaljaa, joka soi ja värähtelee soittajan oman kosketuksen synnyttämin, ainutlaatuisin, luonnollisin soinnuin.

Täältä näet kaikki saatavilla olevat Sangita meditaatiomaljat ja kuulet jokaisen soittoäänen

https://medi-sound.fi/eettiset-sangita-meditaatioaanimaljat

Olen Anne Matero ja koulutan vastuullisen Peter Hess® Sound Massage - äänirentoutuksen ammattilaisia Suomessa jo yli 10 vuoden ajan. Olet lämpimästi tervetullut opiskelemaan rentoutuen tätä ihanaa metodia, joka integroituu niin moneen alaan, kunnioittaa ihmisen yksilöllisyyttä ja jossa myös rentoutuksen antaja rentoutuu.  

Koulutusta ja myös äänirentoutus-instrumentteja on saatavilla Helsingissä sijaitsevassa Koulutus- ja rentoutuskeskus Sointukylpylässä. Lisätietoa koulutuksesta ja äänimaljoista voit lukea Medi-Soundin nettisivuilta, minkä kautta voit myös löytää itsellesi hyvää tekevän nettikoulutuksen: ¨Löytömatka oman kehon ja mielen harmoniaan¨.   Yhteystiedot: www.medi-sound.fi 0407547462 info@medi-sound.fi

Anne Matero