Äänimalja symbolikoristeilla vai ilman?

Ensimmäinen kohtaamani äänimalja

Kohtasin äänimaljan ensimmäisen kerran 2000-luvun alkupuolella Ateenassa. Malja oli patinoituneen, hieman kärsineen ja kolhiintuneen näköinen pienehkö kippo, jonka suuaukon ulkoreunaa hiersi nuori mies keskittyneenä. Esineen ulkonäkö oli hyvin vaatimaton, mutta siitä hierämällä nouseva ääni perin kiehtova.

Ensimmäinen äänimaljainstrumenttini

¨Äänimaljatartunnan¨ saaneena löysin hyvin pian itseni ensimmäisestä Peter Hess® äänimaljahieronnan koulutuksesta Kreikassa. Siellä kohtasin pronssinhohtavan, hyvin kauniin, painavan ja soivan noin 20 cm halkaisijaltaan olevan sileäreunaisen ns. universaalin maljan.  Se laskettiin avoimelle kämmenelleni ja sitä soitettiin hyvin keveästi malletilla. Näin sain ensimmäisen tuntoaistimukseni maljan värähtelevästä vaikutuksesta – sitä aiemmin en ollut ollut fyysisessä kontaktissa äänimaljojen kanssa. Universaalin maljan neutraali ulkomuoto oli minulle helposti lähestyttävä ja siinä huomio kiinnittyi soitettaessa maljan ääneen ja sen värähtelyyn – maljan äänen miellyttävä, humiseva sointi kuulosti niin hyvältä.

Tuolloin noin 20 vuotta sitten, olivat äänimaljat minulle jo itsessään erikoinen, jopa hieman eksoottinen instrumentti. Silloin oli luonnollista aloittaa tutustuminen äänen ja värähtelyn maailmaan soittaen pronssinhohtoisia, sileäpintaisia äänimaljoja.

 

Malja soi ja värähtelee ja luo mieleen tilan avaruutta

Soitto soitolta, sointi soinnilta, värähtely värähtelyltä, vuosi vuodelta horisontti avautui ja ikuisuuden solmu (yksi äänimaljoissa yleisesti oleva koriste, joka symboloi sitä, että kaikki yhteydessä kaikkeen) kuljetti minut ystäväni Sangitan luo. Ja näin noin 8 vuotta sitten uskaltauduin kertomaan hänelle toiveeni Serafim-enkeliä kuvaavalla kaiverruksella koristellusta maljasta.

Aikaisemmassa Nada Brahma – blogissani olen kertonut haaveeni toteutumisesta.  Toiveeni oli, että Serafim-maljan symboliikka antaa soittajalle impulssin äänen ja hiljaisuuden seuratessa toisiaan laskeutua omaan sisimpään, sen hiljaisuuteen.

Ajatuksena on, että symbolina Serafim-enkeli tulen elementillään polttaa pois esteet matkalla oman aidon sisimmän lähteelle, omaan sieluolemukseen, jossa jumalallinen kipinämme, yhteytemme kaiken alkulähteelle sijaitsee. Serafim-enkelin siivissä olevat silmät (jumalan kaikkinäkevät silmät) symboloisivat omia sisäisisen rajattoman tietoisuuden silmiämme. Tämän alkuajatuksen merkityksellisyys avautui, kun maljoja varten kuvan valmistaneen nepalilaisen pyhien kuvien maalaajan Madhun kommentti oli: toivot maljan sisään tulevan kaiverruksen olevan pyhä kuva Devasta ja sen siivistä Buddhan silmineen. Saman ajatuksen kuvaus oli siis olemassa toisessa kulttuurissa, mutta erillä nimityksellä.

Asian voisi ehkä tulkita niin, että mielen laskeutuessa äänestä hiljaisuuden rauhaan voimme ilman ulkoisia vaikutteita laskeutua puhtaasti tarkastelemaan omaa sisintämme ja omia todellisia tarpeitamme. 

Malja valmistui ja siinä oli luonnollisesti mukana myös spiraali, joka Serafim-enkelin tavoin symboloi sisintämme, sieluamme suojelevaa tulta. Malja oli koristeltu kauttaaltaan mitä kauneimmilla symboleilla. Serafim-maljat jäivät elämääni, mutta oma tutkimusmatkani koristeltujen majojen maailmaan pysähtyi muutamaksi vuodeksi.

  

Korkealaatuiset, eri ammatteihin integroitavat äänimaljat eivät tarvitse koristeita

Opettamassani äänirentoutusmetodissa käytetään maljoja, joiden ainoa ¨koriste¨ on pyöreä ns. Therapie Klangschalen - laadun takaava leima maljan sisällä. Nämä, ilman koristeita olevat maljat, kuuluvat puhtaasti vibro-akustisen metodin koulutukseen ja käyttöön. Ne ovat neutraaleja ja kiinnittävät huomion juuri siihen, mikä on metodin merkitys: ääni ja värähtely. Näiden korkealaatuisten maljojen käyttö instrumentteina mm. musiikkiterapiassa ja erityisopetuksessa ja näiden välineiden integroiminen moneen eri alaan käy siksi niin hyvin. Raaka-aineet, maljan sen muotoon työstötapa ja kiillotus - kaikki vaikuttaa maljan ääneen ja värähtelyyn. Siksi koristeettomilla maljoilla on oma, hyvin tärkeä tehtävänsä eri ammattikuntien työvälineinä.

 

Symbolien aikakauden alku neljän seinän sisältä, eristyksestä

Oli maaliskuu 2020 jolloin Suomi sulkeutui ja laitoimme raskain sydämin koulutus- ja rentoutuskeskus Sointukylpylän oven lukkoon tietämättä, milloin sen uudelleen aukaisemme – jos aukaisemme lainkaan. Näkymätön uhka leijui kaikkialla. Suositus oli sulkeutua neljän seinän sisälle.

Keskellä tätä tunteiden ja käytännön elämän yhteistä kaaosta alkoi kotitoimistossani värähdellä aarteeni, muutama vuosi sitten saamani Serafim-maljan prototyyppi. Sen uskomattoman kauniita koristeita ihaillessani ja maljaa soittaessani, mieleni rauhoittui ja ääni ja värähtely loi tilaa, jossa oli uuden alku. Nyt oli aika luoda neljän seinän sisällä olevia varten rentouttava nettikoulutus ¨Löytömatka oman kehon ja mielen harmoniaan¨.

Tein koulutuksen moduulit tutulla ja turvallisella, pelkistetyllä ja ääneltään ja värähtelyltään korkeatasoisella universaalilla maljalla. Päivästä toiseen koulutusmateriaalia työstäessäni ja maljaa soittaessani mielessäni alkoi kyteä ajatus, jonka ensin tylysti siirsin taka-alalle. Kunnes vihdoin ymmärsin, että omalla, kaavoihin takertuneella asenteellani patoan luovuuden, monien eri mahdollisuuksien virtauksen. Pöydälläni oleva Serafim-malja tuntui vetävän katsettani puoleensa yhä enemmän. Voisin kuvitteellisesti sanoa, että sen lukuisat silmät katsoivat minua välillä hieman kieroon ja siivet heiluivat turhautuneena.

Lopulta tajusin, että vaikka olin itse tutustunut äänten ja värähtelyn maailmaan pelkistettyjen äänimaljojen kautta se ei todellakaan tarkoita, että muiden tulee toimia samoin. Nyt elämme aivan eri aikaa. Hyvänen aika, opetan aikaansa seuraavaa ja kehittyvää metodia - miksi ihmeessä itse nyt jumitun, jämähdän, takerrun?

Olin nyt ensimmäistä kertaa elämässäni suljettuina neljän seinän sisään, kuten myös miljoonat kohtalontoverini ympäri maailmaa. Koin konkreettisesti itse sen, että yksin ollessa oli tärkeää, että kaikkia aistit saavat miellyttäviä tuntemuksia.  Oliko nyt todellakin tullut aika herättää myös näköaisti ja antaa sen värähdellä yhdessä kuulo- ja tuntoaistin kanssa äänimaljaa soitettaessa?!

 

Kilauttaisinko kaverille?

Soitin siltä istumalta ystävälleni Sangitalle, joka myös oli kotonaan eristyksissä perheensä kanssa. Tiesin, että epidemian vakavuudesta johtuen Pohjois-Intian työpajat olivat kiinni ja tilauksia ei toimitettu. Kysyin häneltä olisiko hänen aarreaitassaan juuri sitä, mitä nyt välittömästi tarvitsen: Hyvälaatuisia, käsityönä valmistettuja äänimaljoja, joiden symboliikalla on merkitys. Maljoja, jotka toisivat kauneutta, iloa, harmoniaa ja ehkä soinnillaan myös vahvistusta juuri näinä niin haastavina aikoina tarvitsemaamme perusturvallisuuden tunteeseen. 

Nada Brahma - hänellähän oli – juuri niitä maljoja, jotka hän oli valmistuttanut yhdessä Serafim-maljojen kanssa samoissa perinteisten käsityöläisten pajoissa ja niiden koristelijoina samat nepalilaiset taiturit, jotka olivat toteuttaneet toiveeni Serafim-enkelistä – eli he olivat koristelleet maljan tuntemallaan siivekkäällä Devalla, jolla oli Buddhan silmät siivissään.

Siitä alkaa viikkojen työ. Sangita tarkistaa jokaisen maljan soittoäänet ja lähettää minulle kuvia mitä kauniimmista äänen laatutarkkailun läpäisseistä maljoista. Näin mandaloita, ikuisuuden solmuja, simpukoita, salamavaltikoita, kaksoisalamavaltikoita, medicine buddhia, myötätunnon buddhia, totuuden peilin buddhia, vihreitä taroja eri kuvituksilla, elämän pyörää, onnen symbolia …. Tavasin mitä ihmeellisimpiä nimiä ja kyselin eri symbolien merkityksiä.

Vihdoinkin koitti päivä, jolloin Meri-Lapin kotitoimistoni etuovelle saapui kaksi suurta, todella raskasta pakettia. (Jotta malja voidaan koristella perinteisesti, täytyy sen rakenteen olla tietyn paksuinen ja se lisää maljan painoa). Puin toppatakin ja pipon ja lähdin pakkaseen tutkimaan pakettien sisältöä. Siellä uinuivat munkinpunaisissa pusseissaan mitä kauniimmat käsityöt. Siirsin maljat yksitellen sisälle ja niiden lämmettyä soitin jokaisen maljan tervetulleeksi Suomeen.

Soitan myös jokaisen maljan paketoidessani ja asettaessani sen uinumaan jälleen munkinpunaiseen pussiinsa, mistä uusi omistaja saa sen omalla soitollaan herätellä.

 

Moni malja päältä kaunis

On hyvä tietää, että pelkkä maljan upea koristelu ei takaa maljan hyvää sointia ja värähtelyä. Usein asia on aivan päinvastoin. Kauniisti koristellut maljat, joissa on usein tummalla, värillisellä tai mustalla pohjalla täysin virheettömät painetut kullanväriset koristeet, ovat pääosin kiinalaisissa tehtaissa muotiin sarjatyönä valmistettuja ja myös koneellisesti koristeltuja. Äänen köyhyys tulee esiin yksitoikkoisessa, usein hyvinkin terävässä metallisessa soinnissa. Hinta on halpa. Ja kuten sanonta kuuluu, hyvin harvoin on tarjolla hyvää ja halpaa. Kun maljat valmistetaan käsityönä, niin niissä on selkeä käsityön jälki – sekä takomisessa että koristelussa. Ei ole kahta samanlaista käsityönä taottua ja koristeltua maljaa, kuten ei ole meitä soittajiakaan.

 

Symboliikka voi toimia matkaoppaana omalla löytömatkalla kehon ja mielen harmoniaan

Itselläni on äitini kautta kokemus ikonimaalauksen symboliikasta, joten ikkunat pyhyyden armon maailmaan ovat olleet elämässäni läsnä. Ikonit kuvaavat henkilöytyneitä pyhiä opetuksia, joiden kautta voimme kasvaa tuntevina ihmisinä. Ystäväni Sirkka on ikonimaalari, harrastaa myös krishna-maalausta, jakaa ajatukseni, että pyhyyden kuvat ovat mielen eri värähtelyiden muotoja, joita eri kulttuurit kuvaavat omalla tavallaan ja nimeävät omalla kielellään. Nada Brahma – kaikki on värähtelyä, kaikki on yhtä.

 

Meditaatiomaljojen symbolien universaali värähtely on energiaa

Symboleilla on monia merkityksen ulottuvuuksia. Kun ne on kuvattuna äänimaljan pintaan, ne myös aktivoituvat ja liikkuvat soivan ja värähtelevän maljan koskettamissa ulottuvuuksissa. Symbolit antavat oman värähtelynsä maljan sointiin, kulkevat äänten aaltojen mukana ja koskettavat maljan soittajaa sekä liikkuvat värähtelyn aaltojen mukana.

Jos ajattelemme, että malja on kuin tyyni järven pinta. Laittaessani maljan soimaan, tämän kuvitteellisen järven pinta lähtee värähtelemään ja sen eri molekyylit liikkuvat, vaikuttavat toisiinsa ja luovat symbolien energian harmonisen liikkeen moniulotteisen sulautumisen juuri tähän aikaan ja paikkaan tarvittavassa herkkyydessä.

On tärkeää, että maljan käsityönä koristelleet, ovat tunteneet symbolien merkityksen

Sangita meditaatiomaljat koristelleet käsityöläiset ovat työskennelleet tarkkaan tuntemillaan sanskriitin merkeillä, symbolikuvilla, ja mielen eri muotoina, jotka tulevat esiin myös mm. Buddhina, Boddhisattvoina, guruina, joista jokainen kuvailee mielen eri osa-alueita. Moniin liittyy myös kauniita, laulettaessa värähteleviä mantroja ns. henkisiä instrumentteja. Kuten esimerkiksi Vihreään Taraan – Om Tare Tuttare Ture Svaha, jota käytetään pelon ja turvattomuuden tunteen häivyttämiseen.  

Mielemme värähtelee alati muuntuvissa tunnetiloissa – maljan aaltosoitto kiinnittää huomion maljan äänen moninaisuuteen ja äänen hiljeneminen on kutsu kuunnella laskeutuvaa hiljaisuutta, joka ohjaa omaan mielen rauhaan.

Itse ajattelen, että maljoissa olevat koristeet voivat toimia kuin tuutorit. Ne voivat olla ohjaamassa ja tukemassa henkilökohtaista löytömatkaani oman mieleni ja kehoni harmoniaan. Näin symbolit voivat olla apuna avaamassa polkua omien, vielä ehkä piilossa olevien taitojen ja luovuuden aarrekätköille.

 

Lähes kaikissa maljoissa on koristeena joko sisällä, pohjassa tai ulkoreunassa ehkä kaikkein tunnetuin myötätunnon mantra :

om-mani-padme-hum

Om – ruumiin, mielen ja puheen puhtaus

Mani – jalokivi epäitsekäs aikomus valaistua, myötätunto, rakkaus

Padme – lootus, viisaus, kasvu

Hum -  hmm, näkymättömyys, tietoisuus

Tämä kuusitavuinen mantra on myötätunnon Bodhisattvan Avalokiteshvaran. Maljaa soittaessa voi meditoida, miten myötätunnon mantra värähtelee empatiaa kaikille eläville olennoille. Mantra yhdistetään myös Dalai Lamaan, sillä häntä pidetään Avalokiteshavaran inkarnaationa.

Jos sinulla ei ole vielä äänimaljaa, tai haluat lahjoittaa sellaisen rakkaallesi, niin suosittelen lämpimästi perinteitä ylläpitävän käsityöläisen valmistamaa  Sangita sydänmeditaatiomaljaa, joka soi ja värähtelee  soittajan kosketuksen synnyttämin, ainutlaatuisin, luonnollisin soinnuin.

Saatavilla olevien Sangita-meditaatiomaljojen kuva- ja äänigalleriasta mieluisan maljan valitseminen on kätevää: https://medi-sound.fi/eettiset-sangita-meditaatioaanimaljat

Olen Anne Matero ja rakastan työtäni, jossa jokainen äänikohtaaminen on oppimista äänen ja värähtelyn herkästä voimasta.

Blogissani lähestyn äänen ja värähtelyn sekä äänimaljojen maailmaa oman kokemusmaailmani kautta. Koulutan vastuullisen Peter Hess® Sound Massage ja Sound methods - äänirentoutuksen ammattilaisia Suomessa nyt jo yli 11 vuoden ajan.                                    

Anne Matero