Nada Brahma – kaikki on värähtelyä, kaikki on yhtä

Unelma äänimaljasta

Kodissani on äitini maalaamia ikoneita, ortodoksisen perinteen pyhiä kuvia, ikkunoita pyhyyteen. Oma työni äänimaljojen parissa on taas merkitykseltään hyvin samaa kuin kirkonkelloilla - esittää kutsu pysähtymään hetkeen ja kellojen hiljentymisen myötä kuunnella elämän kaikkinaisen pyhyyden hiljaisuutta omassa sisimmässä.

Minulla oli haave: voisiko kauniisti soivan ja värähtelevän äänimaljan sisään kaivertaa symbolin, joka kuvan kautta kertoisi tarinaa: ¨äänimaljan äänen värähtely puhdistaa mieltä ja kutsuu kuuntelemaan omaa aitoa, pyhää sisintä – oman sielusi ääntä¨.   Tämän ajatuksen kuvana oli maljan sisäpintaan kaiverrettu Serafim-enkeli, joka kirkkoperinteen mukaan laulaa ¨pyhä, pyhä, pyhä¨ ja tulielementillään polttaa kaikki esteet ihmisen ja jumalyhteyden välitä -, mutta miten tämän haaveen voisi toteuttaa?

Nada Brahma – kaikki on värähtelyä, kuten oli myös aineellistumista odottanut haaveeni,

Muutama vuosi sitten istahdan Saksassa Rhönessä pidetyn äänikonferenssin tauolla puiselle penkille. Tervehdin siinä yksin istuvaa kaunista, vihreään kurtaan pukeutunutta naista nimeltään Sangita, jonka myyntipöydän upeita äänimaljoja olin käynyt aiemmin ihailemassa. Sangita Chitrakar on pyhien kuvien maalaajien pitkän perinteen jatkaja.

Samana iltana tuntui kuin olisimme Sangitan kanssa tunteneet toisemme aina. Tunne syveni entisestään, kun tuli ilmi, että olimme kanssa syntyneet sama päivänä, vain vuosi oli eri.

Uskaltauduin ujostellen kertomaan uudelle ystävälleni äänimaljahaaveestani.  Olin aiemmin ostanut häneltä maljan, jonka sisään oli kuvattu täydellisen tasapainon symboli (kaksoisvajra).  Sen upeasta äänestä ja värähtelystä olin nauttinut tauolla huoneessani ja maljaa soittaessani lähes nähnyt sisäisillä silmilläni sen sisäpinnalla kaksoisvajran lisäksi haaveeni Serafim-enkelistä.

Sangita ei ymmärtänyt mitä tarkoitin Serafim-enkelillä, joten googlasimme ja näytin hänelle kuvan ortodoksisesta pyhästä kuvasta, eli ikonista, missä oli kuvattuna myös Serafim-enkeli. Hän innostui kertomaan omasta yhteydestään pyhiin kuviin, nepalilaisesta Bhaktapurin pyhästä kaupungista lähtöisin olevasta Chitrakar-suvustaan, joka maalaa perinteisiä pyhiä kuvia ja traditio periytyy heidän perheessään sukupolvelta toiselle. Myös Sangita jatkaa pyhien kuvien maalauksen perinnettä isänsä opetuksessa. Chitrakar - sukunimi merkitsee vapaasti käännettynä ¨hän, jolla on sivellin kädessään¨.

 

Serafim ja Deva

Olin hämmentynyt, tämä ei voinut olla sattumaa! Lähetimme kuvan siltä istumalta pikaisesti messengerillä Bhaktapuriin. Siunattu nykyteknologia!  Ja hänen isänsä, kuuluisa nepalilainen mandala-maalauksen opettaja Madhu vastasi pikapikaa, että kyllä hän tämän kuvan tuntee, se on Deva - sama kuva, joka on heidän perheensä ikivanhassa pyhien kuvien maalauksien kirjassa. Hän tekee Devasta (Serafim-enkelistä) mallin maljojen koristelijoiden käyttöön, sillä juuri tätä merkitsee nada brahama – kaikki on värähtelyä, kaikki on yhtä!

 

Olemme kaikki värähtelyä

Jos suljet silmäsi ja olet aivan hiljaa vierelläni, voit tuntea todellisen olemukseni värähtelyn, joka puhuttelee omaa värähtelyäsi. Näin välillämme oleva värähtely on resonanssia, vastavärähtelyä, joka vaihtaa informaatiota eli resonoi. Värähtelyn kautta viestimme toisillemme aitoja, todellisia tunteita, jotka vaistoamme hyvinkin herkästi.

Äänimalja toimii tämän viestin konkreettisena välittäjänä omalla soinnillaan ja sen tuottamalla värähtelyllä. Näin se voi herkistää meitä uudelleen oppimaan kuuntelemaan ja tuntemaan: ensin omaa aitoa itseämme ja todellista olemustamme ja sen jälkeen oma aito olemuksemme voi kohdata myös toisen aitona itsenään.

 

Anahata – sydämen viestin välittäminen äänimaljaa soittaen

Asta Raami kirjassaan ¨Älykäs intuitio¨ kirjoittaa upeasti sydänkoherenssista, joka syntyy sydämen sisäisen verenkierron veren punasolujen sisältämän raudan synnyttämästä sähkömagneettisesta kentästä, joka voidaan mitata anturoilla jopa 3 metrin päässä kehosta. Tämä verenkierto saa värähtelynsä luonnollisesti myös sydämen hermosoluista, jotka pitävät sisällään paljon myös tunteisiin liittyvää informaatiota.  

Sanskriitin kielessä on kaksi ääntä tarkoittavaa sanaa: ¨ahata¨ tarkoittaa pelkkää ääntä, kun ¨anahata tarkoittaa sydämestä tulevaa ääntä, jossa on todellinen tunne, sydämen resonanssia, sydämen viestiä, sydänkoherenssia.

Opettamassani äänirentoutusmetodissa tämä sydämen viesti on kaikkein tärkeimmässä asemassa. Se, miten soitan äänimaljaa, määrittelee, onko kyseessä pelkkä ääni vai viesti.  Jos ¨kumautan tai isken¨ maljaa, välitän vain äänen, mutta kun soitan maljaa, välitän viestin, joka voi olla mitä kaunein kutsu harmoniaan.

 

Anahata ei tarvitse sanoja

Kertomukseni alussa jätin kohtaamisestani Sangitan kanssa pois osan, jossa resonanssista syntyy uutta.

 ¨Tervehdin siinä (penkillä) yksin istuvaa, kyynelsilmäistä, vihreään kurtaan pukeutunutta naista ja kysyn, onko kaikki hyvin ja hän painaa kädellään sydäntään – sisimpääni sattuu. ¨ Tiesin hänen jääneen leskeksi kahden pienen lapsen kanssa vain puolisen vuotta aiemmin. Surun värähtely oli hetkessä niin suuri, että minulla ei ollut sanoja, joten istuimme siinä aivan hiljaa vierekkäin. Tässä syvässä hiljaisuudessa syntyi ystävyytemme resonanssi. Palaamme usein puheluissamme tähän yhteiseen hetkeen, jossa värähteli hyvin voimakas ¨anahata¨, sydänten resonanssi. Nada Brahma – kaikki on värähtelyä.

 

Serafim-enkelimaljan tarina jatkuu edelleen nimellä Sangita-meditaatiomaljat

Meitä yhdistää edelleen tuona samana viikonloppuna syntynyt ystävyys ja ns. Serafim-projekti, joka jatkuu nyt nimellä Sangita-meditaatiomaljat. Ensimmäiset Serafim-maljat tulivat Suomeen alkuvuodesta 2015 ja soivat nyt useissa kodeissa ja sointukylvyissä eri puolella Suomea.

Sangita-meditaatiomaljoja valmistetaan kerrallaan vain muutama kymmenen kappaletta. Maljat tuovat esiin värähtelevässä sylissään (maljan sisäpohjassa) mitä upeimpia perinteisiä pyhiä symboleja (mandala, kaksoisvajra, simpukka, mala, loppumaton solmu, lotus...) ja koristeiden kirjo jatkuu myös maljojen reunoille ja ulkopohjaan.

 

Chancen-Nepal säätiö välittää hyviä värähtelyjä lapsille

Osa näiden huikean kauniiden, soivien ja värähtelevien maljojen myyntituotosta menee Sangitan kautta suoraan Nepaliin Chancen-Nepal säätiöön, millä tuetaan nepalilaisten lasten koulunkäyntiä ja hyvinvointia. Säätiö on perustettu Sangitan vuonna 2014 edesmenneen miehen Boris Hessin muistolle. Boris oli ehdoton siinä, että hän ei hyväksynyt yhteistyökumppaneillaan lapsityövoiman käyttöä. Säätiö oli juuri saatu käyntiin, kun suuri maanjäristys koetteli huhtikuussa 2015 Nepalia. Ensimmäiset kerätyt varat käytettiin vaurioituneiden vesitankkien uusimiseen ja koulujen uudelleen rakentamiseen. Nyt projekti tukee Nepalissa kouluja rahoittaen lasten aterioita, jakaen ruoka-apua vähävaraisille perheille ja antaen muuta tarvittavaa tukea myös sairaaloille näinä erityisenä aikoina.

Lisätietoa: http://www.chancen-nepal.org/

IMG_5097.JPG

Nada Brahma - kaikki on värähtelyä, kaikki on yhtä

Peter Hess (R) metodi kunnioittaa jokaisen ihmisen ainutlaatuisuutta ja yhdistää ihmisiä ympäri maapallon välittämänsä värähtelyn maailman kautta.

Anne Matero